Καλωσορίζω όλους τους μαθητές-αναγνώστες αυτού του ιστοχώρου και πιστεύω το υλικό που περιέχεται μέσα σε αυτόν
- και που συνεχώς θα εμπλουτίζεται - να σας φανεί χρήσιμο στο ξεκίνημά σας στον κόσμο των υπολογιστών...

Πέμπτη 25 Νοεμβρίου 2021

Ο ΠΕΝΤΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

1. Σύγκρουση

Το θέμα πρέπει να είναι ξεκάθαρο στο μυαλό του συγγραφέα προτού αρχίσει να γράφει το σενάριο. Η ουσία του θέματος πρέπει να μπορεί να περιγράφεται σε μια πρόταση. Αν χρειάζονται δύο ή περισσότερες προτάσεις, τότε το θέμα ίσως να αναφέρεται σε πολλά πράγματα και να δημιουργεί σύγχυση.

«Όποιος σκάβει τον λάκκο του άλλου πέφτει ο ίδιος μέσα.»

Ο συγγραφέας πρέπει να αναρωτιέται τι προσπαθεί να πει. Αξίζει να το πει; Το λέει με φρεσκάδα; Πρόκειται για κάτι σημαντικό που θα το δει και θα το ακούσει με προσοχή το κοινό; Αναφέρεται στη ζωή, τον θάνατο, την αγάπη, στην αυτοκτονία ή απλά πρόκειται για κάποιον που η μόνη του σκοτούρα είναι να βγει ραντεβού με μια κοπέλα;

Η ιστορία τελειώνει όταν επιλύεται η σύγκρουση. Αφού επιλυθεί η σύγκρουση, όσο πιο σύντομη ή τελευταία σκηνή τόσο το καλύτερο.

2. Δομή

Η πλοκή είναι το πλαίσιο που πάνω του στηρίζεται η βασική ιδέα του σεναρίου, η υποδομή του συνόλου.
Η πλοκή είναι δομή και το πιο δύσκολο κομμάτι της συγγραφής σεναρίου. 
Η πλοκή αποτελείται από σκηνές, περιστατικά και κρίσεις που οργανώνονται προκειμένου να δημιουργήσουν κρίση από τη στιγμή που εμπεδώνεται η σύγκρουση και μέσα από τα περίπλοκα μέρη της να οδηγήσει στην επίλυση της σύγκρουσης. Η σειρά και η επιλογή των σκηνών καθορίζουν την πλοκή και δημιουργούν την δομή του σεναρίου.

3. Χαρακτήρες

Ένας σπουδαίος σεναριογράφος του Χόλιγουντ, ο Πάντι Τσαγιέφσκι, έγραψε: «Στο δράμα, δημιουργείς μια σειρά συμβάντων και φτιάχνεις χαρακτήρες για να εκτελέσουν αυτά τα συμβάντα. Οι χαρακτήρες διαμορφώνονται για να κάνουν την ιστορία να ζωντανέψει… Κατά κανόνα, ο χαρακτήρας που φτιάχνεις πρέπει να είναι ικανός να εκτελέσει αυτά που απαιτούνται από την ιστορία.»

4. Σταδιακές αποκαλύψεις

Πρωταρχική αποκάλυψη είναι η ενημέρωση και παρουσίαση στο κοινό του χρόνου και του τόπου της ιστορίας, των ονομάτων και των σχέσεων των χαρακτήρων και της φύσης της σύγκρουσης. Η αποκάλυψη πρέπει να γίνεται γρήγορα. Αν ο θεατής δεν γνωρίζει τον χρόνο, τον τόπο, και τη σχέση ανάμεσα στους χαρακτήρες, θα χαθεί, θα πάθει σύγχυση, και θα είναι ανήμπορος να παρακολουθήσει την ιστορία. Μικρές, σταδιακές αποκαλύψεις μπορούν να είναι διάσπαρτες στην όλη δράση, αλλά ο χρόνος, ο τόπος, οι σχέσεις και η εμπέδωση της σύγκρουσης είναι βασικές προϋποθέσεις και δεν πρέπει να καθυστερούν.

5. Διάλογος

Ο διάλογος είναι ένα από τα δύο προφανή μέρη του σεναρίου. Το κοινό είναι συνειδητοποιημένο ως προς τον διάλογο. Κοιτάζει την οθόνη και ακούει τον διάλογο. Ο διάλογος πρέπει να εξυπηρετεί τέσσερις βασικές λειτουργίες:

Να προχωράει την ιστορία.

Να αποκαλύπτει πλευρές των χαρακτήρων που δεν φαίνονται.

Να κάνει αποκαλύψεις και να δίνει στοιχεία για πράγματα που συνέβησαν στο παρελθόν.

Να δίνει τον τόνο της ταινίας.

Διαβάστε όλο το άρθρο